17 miljoen Nederlanders hebben verstand van onderwijs: iedereen is er immers wel eens mee in aanraking gekomen?

Als ervaringsdeskundige heb ik mijn aanwezigheid in de klas als student, als ouder, en als docent mbo. Ben ik daarmee deskundig? Nee, maar door mijn onderzoekende houding wel aardig op weg. Voor mijn mening - ook over onderwijs - verwijs ik naar mijn blog.

Mijn onderzoek(jet) naar onderwijs en bedrijfsvoering is hier terug te vinden; het nieuwste stuk staat bovenaan. Vragen, toelichting of opmerkingen? Via de contactpagina graag. Ik ga vertrouwelijk om met uw informatie.

Ouders

Dat ouders voor de klas kunnen als er geen juf of meester is, zoals 21 oktober in de kranten stond, kan dat wel? Kwalitatief?
En zijn er dan genoeg ouders die dat zouden kunnen? Ik zocht wat gegevens bij elkaar…
Lees verder

Werkverdeling
Hébben docenten in het mbo het druk of máken ze zich druk?
Ik zocht uit wat de CAO en het professioneel statuut daarover zeggen.
Lees verder

Rode kaart
Op 2 oktober 2019 twitterde ik de vraag 'heeft u vergelijkbare verhalen' als reactie op een schrijnend bericht van een startende docent in het mbo die voor de herfstvakantie al 'op' was. Er kwamen veel reacties. Een eerste verkenning in onderstaand stuk. Wie verdient de rode kaart: de docent, de manager, Den Haag, het team?
Lees verder

Jaartaakbrief
Zelf maak ik geen deel meer uit van een onderwijsteam maar mijn twitterbubble is nog wel behoorlijk onderwijzend. Ik volg de sector nog met (meestal) veel plezier, omdat docenten over het algemeen humor hebben, lekker eigenwijs zijn en een uitgesproken mening hebben. Daarnaast kunnen ze hun mening meestal ook wel goed met argumenten onderbouwen. Daar hou ik wel van. Van een goede discussie word je immers wijzer?

Een van de jaarlijks terugkerende discussies is over de taakverdeling. Meestal begint dat rond mei, als de formatie en de plannen voor volgend jaar bekend worden, en dit loopt als het tegen zit door tot ver na de zomer. Als het tegenzit, en dat heeft alles te maken met de manier van taakverdelen. Dit zou namelijk in volstrekte consensus moeten plaatsvinden.
Volstrekte consensus en eigenwijs, dat gaat slecht samen. De reden dat die taakverdeling soms wat lang duurt…

Vorig schooljaar maakte ik een bestandje zodat docenten in het mbo zelf op een simpele manier hun werktijdfactor kunnen doorrekenen. Rekening houdend met inzet op lessen, voorbereiding en nazorg, mentoruren en andere taken. Ik noemde het ‘berekening wtf’. Dat stond natuurlijk voor WerkTijdFactor, he, dat wtf. Had ik al gezegd dat ze humor hadden, die docenten?

Enfin. Download het Excelletje hier.